BÆREKRAFT

Bærekraft er hjertet til Cultivate Food. Vi ønsker å bidra gjennom å gjøre plantebasert mat mer tilgjengelig, og bryr oss om råvarene hele veien fra jord til bord. Og tilbake til jord igjen. Derfor bruker vi mest mulig råvarer i sesong, handler fra dedikerte produsenter og bruker økologiske råvarer der vi kan. Vi jobber kontinuerlig med sirkulære- og bærekraftige løsninger i alle ledd. 

Kvelsrud Gård

En del av råvarene våre kommer fra vår «husgård» Kvelsrud økologiske gård på Jevnaker. Kvelsrud gård har vært i drift siden tidlig på 1900-tallet, med blant annet melkeproduksjon som siden ble lagt ned og erstattet med plantemat-produksjon. Siden 2012 har det blitt produsert økologisk korn i vekstskifte med gras og grønngjødsling og i de senere år også et mangfold av grønnsaker. Alle gårdens produkter er Debio-sertifiserte. Jorda på gården er næringsrik og et godt grunnlag for fantastiske råvarer. Det etterstrebes å dyrke med hensyn til det mangfoldige livet både over og under bakken, med respekt for matjorda og de som skal tilberede og spise maten. Dyrket areal er på 330 dekar. Rundt 4 dekar er satt av til småskala, variert grønnsaksproduksjon, der det i år produseres rundt 40 ulike slag grønnsaker og urter. På det øvrige arealet dyrkes korn, der deler av dette er urkorn, i vekstskifte med grønngjødsling og eng. Urkornet kvernes til mel på gården.

SITRUS

Vinteren er høysesong for sitrusfrukter på sydligere breddegrader. Heldigvis for oss som bor i kalde nord kan importere disse fargerike og vitaminstruttende fruktene. De lyser opp vintermørket, gir et spennende kick til maten og gir en ekstra næringsboost. Alle sitrusfrukter inneholder mye vitamin c som blant annet styrker immunforsvaret. I tillegg inneholder sitrusfrukter blant annet B-vitaminer, kalium, fosfor, magnesium og kobber. Prøv sitrus i salaten, en frisk juice, eller dressing – eller bare spiss frukten som den er.

Sesongens Råvarer

Vi er opptatt av ekte, kortreiste, næringsrike, fargerike råvarer. 

KÅL

Grønnkål, rødkål, hodekål, svartkål, rosenkål, blomkål, rosettkål – kålvekster kommer i mange farger og fasonger, og dette er bare noen av dem. Kålvekster vokser godt i vårt klima, og lar seg lagre godt. Visste du at mange kålvekster, som grønnkål, tåler flere minusgrader som til og med gjør den mildere i smaken? Kålvekster er ekte supergrønnsaker som bugner av næringsstoffer. Mange kålvekster har et høyt innhold av vitamin C som bidrar til immunsystemet og øker opptaket av jern i andre matvarer. Også kalium som bidrar til normalt blodtrykk og fiber som er gunstig for fordøyelsen. Kål er allsidige grønnsaker som kan bruks rå, finskåret i salat, kokt, dampet, stekt, wokket, syltes, fermenteres. Eller hva med grønnkålchips? Røde kålvekster inneholder ekstra mye antioksidanter, i tillegg en del folat.

EPLER

Vinteren er sesong for lagringsfrukt. Skal du spise kortreist fersk frukt om vinteren i Norge, må du belage deg på sorter som lar seg lagre. Eple er en av de mest spiste fruktene i Norge. Men de beste eplene er de norske, og flere sorter holder seg utover vinteren. Eplepai er ekte vinterkos. Epler har også et høyt kostfiberinnhold som er gunstig for fordøyelsen, i tillegg til vitaminer og mineraler. Prøv også eple i salaten.

GRESSKAR

Lysende orangsje, for mange selve symbolet på høst. Men visste du at gresskar har supre lagringsegenskaper og kan spises gjennom vinteren? Gresskar er spesielt rik på betakaroten som er en form av vitamin A vi finner i planter. Vitamin A bidrar til normalt syn, hud og slimhinner, og er i tillegg viktig for immunsystemet. Gresskar inneholder og kalium som bidrar til normalt blodtrykk. Gresskar er best i smak når den varmebehandles. Den kan kokes, syltes, stekes, dampes og wokes, og til og med brukes i kaker. For en grønnsak!

SITRUS

Vinteren er høysesong for sitrusfrukter på sydligere breddegrader. Heldigvis for oss som bor i kalde nord kan importere disse fargerike og vitaminstruttende fruktene. De lyser opp vintermørket, gir et spennende kick til maten og gir en ekstra næringsboost. Alle sitrusfrukter inneholder mye vitamin c som blant annet styrker immunforsvaret. I tillegg inneholder sitrusfrukter blant annet B-vitaminer, kalium, fosfor, magnesium og kobber. Prøv sitrus i salaten, en frisk juice, eller dressing – eller bare spiss frukten som den er.